W rajdach samochodowych WRC, ale też w innych dziedzinach sportów motorowych jednym z najważniejszych aspektów, odpowiadających za bezpieczeństwo i przyczepność są opony.
Nieprzypadkowo są one nazywane „czarnym złotem” rajdów.
W roku 2023 mamy okazję obserwować wszystkie rajdy na żywo za pośrednictwem telewizji Motowizja https://motowizja.pl/
Rajdach samochodowe, o których tutaj opowiem to jedne z najtrudniejszych w całym serialu mistrzostw świata.
Na co dzień mamy do czynienia z oponami w naszych samochodach cywilnych poruszających się po publicznych drogach.
W tym przypadku to też jeden z najważniejszych elementów, odpowiadający za nasze bezpieczeństwo i przyczepność.
WRC Sardynia 2023
To był jeden z ciekawszych rajdów WRC jakie ostatnio obejrzałem.
Zmienna pogoda i watersplash spowodowały nagłe zwroty akcji i przetasowania w czołówce załóg.
Nie jeden kierowca nie był wstanie uruchomić auta po przejeździe przez watersplash pecha miał Lappi, Dani Sordo, Kalle i Ogier
Deszcz ostudził mocno zapędy kierowców. Zrobiło się błoto- prawie jak rajd cross-country. Tutaj przydałby się chyba snorkel?
Lappi nie był szczęśliwy, ale kto byłby szczęśliwy w takiej sytuacji?
Woda w koleinach sprawiła, że trudno było złapać przyczepność.
Sobotnie odcinki to 562 km do przejechania, w tym 130 km na OS.
Oglądając co prawda zmagania na ekranie telewizora to jest takie ciśnienie, że trudno sobie wyobrazić.
Rajd Szwecji był ostatnią rundą w której działo się tyle, co teraz podczas zmagań w Rajdzie Sardynii.
Oglądam właśnie 10 odcinek i odcinki są trudne. Wymagają one od kierowców i opon precyzji i odporności.
Cały czas zastawiam się jednak nad technologią hybrydową stosowaną w obecnych rajdówkach. Widząc transmisję i wyświetlające się w stopce ekranu w informacje o naładowaniu układu nie mogę uwierzyć, że to tak dobrze działa taki to PHEV.
Kalle Rovanpera pokazuje nam na co go stać. To w końcu mistrz świata. Bierze również udział się zawodach driftingowych- tutaj macie link https://rallyandrace.pl/kalle-rovanpera-wygrywa-druga-runde-formula-drift-japan/
Na OS ścigał się też kiedyś nieodżałowany Ken Block- znany z Gymkhany.
Nasz Kajto szuka optymalnych ustawień w samochodzie Skoda Fabia. Toyota i Hyundai na czele.
Jest mokro, mistrz Kalle goni Sordo – na mecie OS mówi- prosto nie było, bo moje opony wyglądają teraz jak slicki – powiedział Rovanpera.
Co ciekawe kierowcy na mokre warunki wrzucają wyższe ciśnienie do opon aby się szybciej nagrzały.
Nasz drugi kierowca – Miko Marczyk- melduje- dzisiejszy dzień to dzień na przeżycie skwitował. Jeśli w niedzielę będzie sucho to będzie więcej szans na walkę.
For sure it was like Dakar– stwierdził następny kierowca na mecie odcinka- ciekawe co będzie w kolejnym rajdzie Safari w Kenii o którym za chwilę.
Kajto jest kolejny na mecie OS -mówi- jestem bardzo szczęśliwy z mojej jazdy, na śliskiej nawierzchni nie czujemy tego samochodu, musimy nad tym popracować.
Czas na kolejny etap WRC – Rajd Kenii 2023
Jest sobota 24 czerwca- początek wakacji -koniec szkoły- przed nami kolejna runda WRC- Kenia 2023
Właśnie zawiozłem dziewczyny do galerii na zakupy, a sam korzystam więc z okazji i zasiadam przed TV i kompem aby obejrzeć transmisję na żywo kolejną rundę WRC.
Pogoda za oknem nie rozpieszcza, ale deszcz był niezbędny, ostatnie tygodnie były w Polsce suche i gorące.
Patrzę a tutaj przy przednim słupku mamy na tym rajdzie nowy element wyposażenia – snorkel-
Snorkel jest tu niezbędny – bo po pierwsze piasek, ale głównie woda podczas szybkich przejazdów może spowodować awarię hybrydowych rajdówek.
Jeśli zastanawialiście się co się dzieje w rajdówce z załogą podczas oesu to informuję, że serce pilota i kierowcy może bić podczas oesów nawet 160 uderzeń na minutę.
Jest adrenalina, ale tutaj trzeba pojechać ostrożnie, ale myślę, że i tak każdy jedzie tak jak potrafi.
Myślę, że trzeba jechać swoim tempem, bo na końcu roku i tak nikt nie zapyta się o szczegóły i problemy napotykane podczas każdego z rajdów, tylko zapyta się kto jest mistrzem świata?
Kajto startuje właśnie do OS nr 12 z 19 zaplanowanych.
Widać, że warunki na trasie są trudne. Kajto walczy. Na jego twarzy widać pełne skupienie. Maciek dyktuje kolejne informacje.
Jak ważna jest rola pilota odczułem ostatnio na własnej skórze prowadząc Subaru Imprezę na trackdayu w Słomczynie.
Na prawym fotelu zasiadł nie kto inny tylko Maciej Wisławski.
Miałem przyjemność słuchać wskazówek Wiślaka, który zasiadł na prawym podczas jazdy na czas po torze.
Precyzyjnie wskazał mi zakręt gdzie mogłem pojechać lepiej i urwać spokojnie pół sekundy.
Po zaledwie kilku okrążeniach, wyszedłem rajdówki cały mokry.
Wracając do WRC to tutaj każdy z OS ma kilkanaście, a nawet ponad 30 km kilometrów, ależ oni muszą mieć kondyncję?
No i koncentrację – szacun.
Opony szutrowe do rajdów
Opony szutrowe do samochodu rajdowego muszą być bardzo mocne.
Są tak mocne, że czasem po OS i tak trzeba zmienić koło ze względu na uszkodzoną felgę, mimo, że opona jest cała i trzyma dalej ciśnienie.
Ufff. Dobra, zerkam kontem oka na ekran TV.
Kajto dojechał do mety i jest w generalce na wysokiej 8 pozycji. To dobry wynik, ale to nie koniec rajdu.
Walczymy zawsze do końca. Idę po mrożoną herbatę i coś na uspokojenie, bo chyba skoczyło mi ciśnienie.
Czekam na kolejny odcinek o nazwie Sleeping Warrior.
To jest najtrudniejszy i najdłuższy odcinek tego rajdu 31 km. Temperatura powietrza to 20 stopni.
Zaczyna padać deszcz i zaczyna się prawdziwe safari, niczym rajd cross country. Mam nadzieję, że wszyscy wzięli miękką mieszankę opon.
Tymczasem obserwujemy na ekranie grafikę prędkościomierza z poziomem naładowania hybrydy plug-in, jest naładowana, ten dodatkowy boost 100 kW, pozwala na starcie szybko się rozpędzić, bo masz aż 520 KM mocy.
Do uszu dobiega fachowy komentarz pilota naszego Mikko- zmagania kierowców komentuje na żywo Szymon Gospodarzczyk.
Wspomina, że Skoda Fabia RS, którą jeżdżą obecnie z Mikko Marczykiem jest porównywalna z Polo WRC sprzed 6 lat.
Postęp technologiczny jest spory.
Aktualnie po OS Sleeping Warrior mistrz świata Kalle Rovanpera jest ciągle na pierwszej pozycji.
Czekam jeszcze na Kajto i wrzucamy posta.
Jest dojechał, pozdrawiam i do następnego wpisu.