Skąd biorą się auta używane u dealerów?

 

Skąd biorą się auta używane u dealerów?

Na blogu poruszam nie tylko temat opon, ale także samochodów nowych i używanych.

Dziś pojazdy używane🚙

 

No właśnie, a skąd sprzedawca je bierze?

Wszystko zaczęło się na początku XX wieku, gdy Henry Ford – zapalony inżynier i rajdowiec – siadł za sterami Ford Motor Company. Nie zamierzał produkować luksusowych automobili dla elity, ale praktyczne pojazdy, dostępne dla większości Amerykanów. W 1908 roku z fabryki wyjechał pierwszy czarny egzemplarz Forda T.

Potem już poszło z górki, jeśli chodzi o masową produkcję. To dotyczy samochodów nowych, a skąd bierzemy używane?

Na rynku istnieją programy zakupu aut używanych dostępnych poprzez oficjalnych importerów aut oraz autoryzowanych dealerów samochodów najpopularniejszych marek.

Grupa AAA Auto przedstawiła comiesięczny raport dotyczący sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów. Z analizy wynika, że w grudniu 2020 w Polsce pojawiło się 218 tys. ofert sprzedaży.

Pochodzenie auta ma duże znaczenie przy decyzji o ewentualnym zakupie. Klienci preferują sprawdzone źródła i pojazdy z udokumentowaną przeszłością. Takie auta u dealerów są dostępne, jednak można też trafić na oferty, którym bliżej do standardów „komisowych”.

Wynika to z faktu, że jest kilka źródeł, z których mogą pochodzić oferowane przez dealera używane samochody.

Wyprzedaż aut demonstracyjnych

Pierwszym z nich jest wyprzedaż własnych samochodów demonstracyjnych. To najpewniejsze źródło aut używanych w komisach działających przy salonach samochodowych znanych marek. Mają one udokumentowany przebieg i „od nowości” są w posiadaniu oferującego je dealera. Zwykle są też nieźle wyposażone, gdyż próbna jazda, ma przekonać potencjalnego klienta do zakupu nowego samochodu, właśnie w takiej konfiguracji.

Wadą egzemplarzy demonstracyjnych, które zwykle mają rok, jest dość wysoka cena. Niekiedy jest ona nieatrakcyjna względem zakupu nowego samochodu, co też jest efektem świadomej polityki dealera. Inną wadą aut jeżdżących wcześniej jako „demo” jest ich niewielka dostępność. Na auta demonstracyjne, często ustawiają się kolejki i trzeba czekać aż dany egzemplarz zakończy „pracę” jako samochód pokazowy.

Samochody klientów, którzy kupili nowe auto

Używane auta zostawione w rozliczeniu to kolejne źródło ofert. W tym przypadku wybór jest znacznie szerszy niż samochodów demonstracyjnych i bardzo często nie ogranicza się tylko do jednej marki. W sytuacji, gdy ktoś chce się pozbyć używanego auta na rzecz nowego, nie wszystkie z nich będą okazjami, jak w przypadku aut po jazdach próbnych.

Część dealerów odkupione auta używane sprzedaje dalej niezależnym handlarzom, a jedynie najbardziej interesujące wstawia do swoich komisów. Wśród aut z tego źródła można też oczywiście natknąć się na 3-5 letnie zadbane samochody od prywatnego właściciela. Wtedy też możemy trafić na fajny egzemplarz z niewielkim przebiegiem.

Samochody pokontraktowe

Rynek jest olbrzymi ponad 70 %  nowych samochodów w Polsce jest kupowane na firmy. Są to samochody pokontraktowe, czyli pochodzące z flot i wypożyczalni. Flotowe mają zwykle nie więcej niż 3-4 lata, natomiast auta po wypożyczalni mogą mieć 1-2 lata. Obie kategorie aut mogą być dość sfatygowane jak na swój wiek, co wynika z charakteru ich użytkowania. Nie każdy użytkownik dba o służbówkę, bo to nie jego, to po co.

W przypadku aut z wypożyczalni są one narażone na kontakt z wieloma kierowcami o odmiennym stylu jazdy. Z kolei samochody służbowe nie mają lekkiego żywota i są zazwyczaj przedmiotem dość intensywnej eksploatacji. To oznacza, że pojazdy pokontraktowe powinny być traktowane z rezerwą, jeśli chodzi o ewentualny zakup. Tutaj pojawiło się też sporo ofert bezpośrednio of firm zarządzających flotami (np. Arval, Leaseplan, Masterlease).

Import z zachodu, z innych salonów oraz auta z własnej wypożyczalni

Salony pozyskują samochody używane poprzez import z dealerskiej sieci w Europie i dotyczy to zwłaszcza marek premium. Niektórzy producenci (np. BMW) mają własne systemy car sharingowe i wypożyczalnie aut. Dzięki temu w ofertach możemy znaleźć także 1-2 letnie samochody, które nie są demonstracyjne. Tego typu samochody mogą być też sprowadzane do Polski ze względu na inne preferencje w naszym kraju.

Podsumowanie

W ofertach aut używanych od dealerów można spotkać samochody z wielu źródeł. Z jednej strony przekłada się to na jakość oferty, a z drugiej powinno wzmóc czujność kupujących, gdyż nie każde auto oferowane przez dealera jest okazją. Powód, dla którego salony sprzedają samochody używane jest prozaiczny – dealerzy szukają dodatkowych możliwości zarobku poza sprzedażą nowych aut i serwisem.

W ostatnich latach dealerzy odczuwają też konkurencję ze strony firm oferujących kompleksową obsługę flot. Oferty sprzętu poleasingowego stanowią ciekawą alternatywę dla dealerskich programów aut używanych.

Poniżej znajdziesz te programy:

·         Audi Select :plus

·         BMW Premium Selection

·         Citroen Select

·         Ford Używane

·         Samochody używane – Dacia, Renault

·         Samochody używane – Honda

·         Hyundai i-Best

·         Kia Gwarantuje

·         Lexus Select Sprawdzony

·         Samochody Używane – Mercedes

·         Nissan Collection

·         Opel Gwarantowane Samochody Używane

·         Peugeot Używany Gwarantowany

·         Das Welt Auto – Skoda, Seat, Volkswagen

·         Toyota Plus

·         Volvo Selekt

 

 

Leave a Comment

Scroll to Top