Nowe etykiety na oponach-jak je czytać?

Nowe etykiety na oponach od maja 2021

Czy Twoja opona może być używana po 1 maja 2021?

Takie i inne podobne hasła widuję często w mediach. Chodzi o klikalność artykułu czyli tzw. SEO.

Tymczsem użytkownik ma prawo wiedzieć, stąd ten wpis.

Etykiety na oponach rzeczywiście są nowe od maja tego roku ale to nie oznacza, że opony które uzytkujesz lub są wyprodukowane przed tą datą są jakieś gorsze i mniej godne uwagi.

W wielu przypadkach to te same produkty, tyle tylko, że z inną etykietą i nowymi cechami które widzimy na oponie i na naklejce.

Właśnie , a co się zmieniło?

Przede wszystkim w końcu ustawodawca mając na uwadze liczne uwagi środowiska oponiarskiego i nas samych, użytkowników opon, zdecydował się nadać ważność cechom potrzebnym nam do jazdy w zimowych warunkach, czyli po lodzie i po śniegu.

Zaostrzono też kryteria w kategoriach oporów toczenia i hamowania na mokrej nawierzchni.

Na nowych oponach pojawiają się zatem piktogramy z homologacją na użytkowanie w warunkach takich jak lód i śnieg.

Mało kto wie, że wcześniejsza etykieta wymagała od producenta opony pewnych wzorcowych testów, ale ich wachlarz był w niektórych przypadkach dosyć szeroki.

Mam tu na myśli chociażby temperatury w jakich był testowane opony aby wykazać odpowiednią przyczepność, czy opory toczenia i w efekcie otrzymać odpowiednią etykietę i stosowaną literkę na niej.

Każdy chciałby przecież mieć produkt energooszczędny klasy A i hamujący na mokrej nawierzchni najlepiej również w klasie A.

Nowym rozporządzeniem objęte zostaną również opony autobusowe i ciężarowe. Opony nie będą już dozwolone w klasach F i G ze względu na opory toczenia i przyczepność na mokrej nawierzchni, dlatego nowa skala obejmuje tylko 5 klas (od A do E).

Producenci zajmujący dotychczas dolne pozycje na oponiarskiej etykiecie, będa musieli pomyśleć o nowym bieżniku

Nowe symbole na etykietach opon

Nowe symbole energii, lepiej sugerują, że oszczędność paliwa ma zastosowanie zarówno do pojazdów spalinowych, jak i elektrycznych. W dolnej części zawsze wskazana jest klasa hałasu z wartością poziomu hałasu zewnętrznego w decybelach.

Zgodnie z nowym rozporządzeniem, oprócz standardowej etykiety, pojawi się ikona dotycząca przyczepności na oblodzonej drodze i / lub w trudnych warunkach śniegowych. Daje to łącznie konsumentom 4 opcje etykiet.

Celem zmian jest zwiększenie bezpieczeństwa, ochrony zdrowia oraz efektywności ekonomicznej i środowiskowej transportu drogowego przez dostarczanie użytkownikom końcowym obiektywnych, wiarygodnych i porównywalnych informacji na temat opon.

Pozwoli im na wybór opon o wyższej efektywności paliwowej, większe bezpieczeństwo na drodze i niższą emisję hałasu.

Szerokiej drogi i dobrych wyborów opon.

Zródło:

PZPO

https://pzpo.org.pl/aktualnosci/nowe-etykiety-na-opony.html?fbclid=IwAR1JaCTCy9MiLzNJFmDTl4zaBzXslA8t86HxDPtp9eSbLTQlna2uYIVU-uU

Leave a Comment

Scroll to Top