Kiedy wymienić opony na nowe?

Sezon jesienno-zimowy zbliża się nieubłaganie.

Choć temperatury za oknem na początku października 2022 są iście wiosenne, to jednak nocą i nad ranem jest już poniżej 10 stopni C.

Opony zimowe powinniśmy założyć gdy temperatura w ciągu doby spadnie poniżej 7 stopni C.

Bywały już poranki gdy jechałem do pracy i było tylko 5 stopni w plusie. Wtedy wystarczy deszcz i już jest ślisko dla opony letniej.

Nasze redakcyjne samochody są już ubrane w opony zimowe.

W jednym z nich rozpoczynamy test opon 205/60r16 Yokohama BluEarth Winter V906-tu maci link do strony producenta: https://www.yokohama.eu/pl/opony/opony-do-samochodow-osobowych/zima/V906/?tx_tyre_pi1%5Bdiameter%5D=&tx_tyre_pi1%5Bindex%5D=&tx_tyre_pi1%5Bratio%5D=&tx_tyre_pi1%5Bspeed%5D=&tx_tyre_pi1%5Bwidth%5D=&cHash=6a6ff2309a21ad17dc8afba3d9244186

To już naprawdę najwyższy czas aby pomyśleć o wymianie opon na zimowe.

Jest też dynamicznie rozwijający się trend zakładania opon całorocznych, rośnie niczym sprzedaż samochodów w nadwoziu crossover/SUV.

Minimalna głębokość rzeźby bieżnika

Kiedy wymienić opony na nowe?

Przyjmuje się, że minimalna głębokość bieżnika w przypadku opon używanych w sezonie zimowym to 4mm.

Oczywiście istnieje też minimalna głębokość wpisana do kodeksu. Jest to zaledwie 1.6 mm. Ale każdy chyba rozumie, że to tylko przepis, który nie gwarantuje wystarczającej przyczepności.

Sprawdziliśmy to w ubiegłych sezonach jadąc zaśnieżoną drogą na oponie z 5 mm. Tutaj macie film z testu: https://www.youtube.com/watch?v=q4aAeJ_cTPE&t=81s

Dlaczego tak się dzieje?

Przecież 4 czy 5mm to jeszcze sporo. Aby to zrozumieć warto przyjrzeć się budowie bieżnika.

W oponie zimowej lub całorocznej mamy klocki bieżnika ponacinane przez tzw. lamele. To właśnie one zwiększają nam przyczepność.

Niestety wielu producentów nacina je tylko do 4mm, dlatego też przyjęło się, że bezpieczna głębokość to właśnie te 4 mm.

Nowe opony zimowe mają 8-9mm.

Wśród najbardziej renomowanych i prestiżowych producentów opon premium są też tacy , którzy potrafią zaprojektować tak głęboko i precyzyjnie te lamele, aby sięgały podstawy bieżnika.

Można tu wymienić chociażby francuski Michelin czy japońską Yokohamę. Tutaj lamele są cięte do podstawy bieżnika. dzięki temu opona jest bardziej przyczepna w trudnych warunkach w całym okresie eksploatacji.

Leave a Comment

Scroll to Top