Czy opony całoroczne to dobry wybór?

Przyjrzyjmy się teraz czy opony całoroczne to dobry wybór?

Świat się zmienia. Cyfryzacja jest niezbędna, ale lubimy przecież posiedzieć w weekend i poczytać prasę motoryzacyjną.

Kilka dni temu dotarła do nas informacja o tym, ze Auto Świat nie będzie już drukował swojego tygodnika, dostępna będzie tylko wersja online w modelu subskrypcyjnym.

Pośpiesznie pobiegłem więc do sklepu, aby zakupić jeden z ostatnich drukowanych egzemplarzy.

Patrzę, a tam na okładce test opon całorocznych.

Z ochotą zabrałem się więc do lektury. Sezon wymiany opon się rozpoczął i mimo wyższych temperatur w dzień, w nocy i nad ranem gdy jedziemy do pracy jest już poniżej 7 stopni Celsjusza.

Na kilku stronach wydawca zamieścił obszerne wyniki testów opon na różnych nawierzchniach. Wszak to opony całoroczne i będą używane przez sezon letni i zimowy.

Dla kogo jest opona całoroczna?

Sprzedaż opon wielosezonowych w ostatnich latach mocno rośnie. Przyjrzyjmy się zatem skąd taka popularność allseasonów i jak poradziły sobie podczas testu opon opublikowanego w tygodniku.

Opony całoroczne mogą być ciekawym rozwiązaniem dla tych kierowców, którzy jeżdżą bardzo rzadko, na krótkich dystansach oraz w mieście.

Zawsze wnikliwie czytam testy. Tym razem testowano rozmiar 195/55r16 zamontowany na VW Polo.

Już na wstępie moją uwagę przykuwają różne indeksy prędkości. W mojej ocenie ma to znaczenie bo opona z indeksem 91H zachowuje się nieco inaczej, niż bardziej sztywna konstrukcja z indeksem 91V.

Hmmm. Ciekawe jako to może mieć wpływ na ostateczne wyniki testu? Pewnie ma.

Test 35 modeli opon całorocznych

Redakcja przetestowała aż 35 modeli opon, z czego tylko 15 najlepszych wyników podczas próby hamowania na suchej i mokrej nawierzchni przeszło do finału.

Szczegółowe wyniki testów znajdziesz na łamach tygodnika Auto Świat.

Wśród modeli opon, które nie przeszły odsiewu znajdują się głównie tanie opony azjatyckie oraz budżetowe.

Droga hamowania wielu z tych opon może w nieprzyjemny sposób zaskoczyć użytkownika na drodze i doprowadzić nawet do kolizji czy wypadku. Weźmy to pod uwagę podczas wyboru i postawmy na produkty z wyższej półki.

Wyniki testów jasno pokazują, że nie jest łatwo wyprodukować dobrą oponę całoroczną. Dlatego w czołówce uplasowały się głownie sprawdzone opony klasy premium i medium.

Charakterystyka pracy każdego modelu opony całorocznej to efekt kompromisu.

Oznacza to , że cechy, które sprawiają, że opona lepiej zachowuje się na suchej nawierzchni mogą negatywnie wpływać na zachowanie na śniegu czy lodzie.

Tak czy siak producent podciągając jeden parametr może niechcący automatycznie „pogarszać” drugi.

Siłą rzeczy jedne modele są bardziej letnie, a drugie bardziej zimowe.

W testach czołowe lokaty zajmują opony , które są najbardziej wszechstronne, ale to nie oznacza, że będą najlepszym wyborem dla każdego kierowcy.

W dzisiejszych czasach musimy mocno oszczędzać, ale myślę, że jednak warto zadbać o bezpieczeństwo i postawić na sprawdzone produkty, a nie tylko na cenę.

Ile zaoszczędzisz wybierając opony całoroczne?

Przyjrzyjmy się zatem kosztom, jakie ponosisz decydując się na wybór opon całorocznych w porównaniu do sezonowych.

Opony całoroczne kosztują zazwyczaj nieco więcej niż ich sezonowe odpowiedniki.

W jednym ze sklepów można znaleźć dobry model klasy premium w testowanym rozmiarze już za około 1700 zł za 4szt. https://www.sklepopon.com/szukaj-opony?rozmiar=195/55R16&sort=price-a&producent=Yokohama&sezon=ca%C5%82oroczne

Do tego należy doliczyć 140-180 zł za przekładkę opon. Przechowalnia kosztuje dodatkowe 100-150 zł- chyba, że przechowujesz opony lub koła w garażu.

Przyjmijmy, że średni okres eksploatacji opon wg tego testu to około 50 000 km. Były tam opony, które na osi napędowej zrobiły 40 tyś. km, ale były tez takie, gdzie ich trwałość oceniono na 60 tyś km.

Załóżmy, że to będą 3 lata eksploatacji opon na samochodzie i rocznie będziemy pokonywać około 20 tyś km.

Opona zimowa czy letnia zrobi podobny lub większy przebieg niż całoroczna, czyli 2 X 50 tyś daje nam 100 tyś km. do przejechania.

Przez pierwsze trzy sezony eksploatacji, załóżmy, ze robisz 20 tyś km rocznie, jeżdżąc samochodem kompaktowym w standardowej specyfikacji, to w eksploatacji raczej nie zauważysz dużych różnicy.

Schody mogą pojawiać się w zależności od modelu na śniegu, lub latem gdzie mamy wysokie temperatury.

Wybierając wiec opony wielosezonowe korzyści w Twoim portfelu w stosunku do dwóch kompletów sezonowych to tylko koszt przekładki i hotelu opon, no chyba, ze musisz w jednym roku zakupić jednocześnie opony letnie i zimowe.

Przy używaniu opon całorocznych przez cały czas, ich zużycie już w drugim roku eksploatacji na sezon zimowy może wymagać zakupu nowego kompletu.

Jeśli chcesz zobaczyć dodatkowe wady i zalety używania opon całorocznych przeczytaj wpis na naszym blogu: https://milionopon.pl/2020/10/57-czy-opony-wielosezonowe-to-na-pewno-dobry-wybor/

Dlaczego muszę wymienić opony całoroczne na nowe?

Jeśli głębokość rzeźby bieżnika po trzech sezonach może być na poziomie poniżej 4 mm, a to dyskwalifikuje już taką oponę jako zimową.

Mimo iż wg przepisów ma ona jeszcze wymagane minimum czyli nie mniej niż 1.6mm.

W tym samych warunkach właściciele opon letnich i zimowych mogą cieszyć się jeszcze bezpieczną jazdą w każdych warunkach, ponieważ głębokość bieżnika wg zaleceń jest na poziomie powyżej 4 mm. w przypadku zimowej i ponad 3mm w przypadku opony letniej.

Oczywiście w kolejnym, trzecim roku użytkowania trzeba będzie już pomyśleć o zakupie opon sezonowych, podczas gdy kierowcy jeżdżący na jednym komplecie przy tym samym przebiegu musieli już zakupić nowy zestaw, ale za to mają głębszy bieżnik.

Tyle o kosztach. Oszczędność polega więc głównie na koszcie wymianie opon i przechowalni- to rozwiązanie jest bardzo popularne w wypożyczalniach samochodów czy we flotach.

Serwisowanie opon całorocznych

Użytkownikowi opony całorocznej zaleca się sezonową wizytę u wulkanizatora w celu przeważenia opon i sprawdzenia czy nie ma uszkodzeń. Niestety z racji oszczędności rzadko do tego dochodzi. Szkoda.

Pamiętajmy też, że bez względu jakie rozwiązanie wybierzemy, musimy zadbać o prawidłowe ciśnienie w ogumieniu. Sprawdzamy je raz w miesiącu, nawet wtedy gdy mamy zamontowane w aucie czujniki ciśnienia TPMS.

Pamietaj!

Opona całoroczna to pewnego rodzaju kompromis pomiędzy typową oponą letnia, a zimową i jeśli wybierzesz takie rozwiązanie to należy o tym pamiętać.

Leave a Comment

Scroll to Top