W ostatnich tygodniach pojawiło się w prasie i na portalach motoryzacyjnych sporo wyników testów opon.
Zawsze poddajemy je w naszej redakcji wnikliwej analizie.
Często opony są dobierane do takiego testu optymalnie i są zakupione na rynku, ale czasami jest to wypadkowa wielu czynników.
Np. podstawowe parametry opon różnią się miedzy sobą.
Tak było też w tym przypadku. Indeks nośności niektórych producentów był niższy niż pozostałych. Taka opona jest bardziej elastyczna przy mniejszych prędkościach, a właśnie w zakresie poniżej 100 km/h odbywa się wiele prób.
Ale wróćmy może do samego testu.
Niemiecki automobilklub ADAC przetestował tym razem opony zimowe w rozmiarze 215/60 r16.
Możemy je zamontować m.in. do Audi Q3 do VW T-Roc, czy też do Skody Karoq, która była pojazdem testowym. Ale ta opona może też być zastosowana do Passata czy Superba.
Jak testują opony?
Tutaj warto przyjrzeć się szczegółom metodologii testów opon.
W zależności od indywidualnego stylu jazdy i warunków eksploatacji, opona z wynikiem satysfakcjonującym i zazwyczaj nieco tańsza, może okazać się godna polecenia.
W związku z powyższym w grupie opon, które można polecić z pewnymi zastrzeżeniami, testowane modele wykazują (niewielką) słabość w co najmniej jednym kryterium głównym.
Na etykiecie widzimy zazwyczaj tylko 3 parametry, w testach jest ich nieco więcej. Jeśli zaś chodzi o wymagania producentów na OE (tutaj chodzi najczęściej o opony letnie) producent takiego ogumienia musi spełnić bardzo rygorystyczne i szczegółowe normy.
Tutaj ważne jest, aby przy wyborze takiej opony znać swój profil jazdy i własne potrzeby, ponieważ tylko wtedy znajdziesz odpowiednie i najlepiej dopasowane opony dla siebie.
Na przykład podczas tego testu japońska Yokohama, która zajęła dobrą, bo piątą lokatę w teście, z bieżnikiem BluEarth*Winter V906 ma nieznacznie mniejszy potencjał na mokrych nawierzchniach i na śniegu niż wygrywający zmagania Continental, a szósty w teście Bridgestone Blizzak LM005 musiałby się poprawić na śniegu.
Aby więc dokonać właściwego wyboru, warto przeanalizować swój styl jazdy i warunki w jakich będziemy się poruszać.
Każda kategoria ma swoją wagę w teście i tak np. zachowanie na mokrej nawierzchni to aż 30% wagi w wynikach całego testu.
Poniżej opisane kategorie:
Możliwe, że Ty zwracasz uwagę bardziej na inne aspekty, takie jak sucha nawierzchnia czy śnieg. A może ważny jest przebieg opony?
Dziś ważne są też opory toczenia oraz właśnie trwałość opon, ale myślimy, że te parametry są trudne do zmierzenia i zależą oprócz samej opony również od pojazdu, kierowcy i warunków eksploatacji.
Wydaje się , że wszystkie opony zajmujące czołową 10-kę są godne polecenia i zostały poddane wyczerpującym próbom w porównywalnych warunkach.
Ważne, że testowane opony zimowe zapewniają odpowiedni poziom bezpieczeństwa, ale jednak różnią się między sobą się niuansami.
Jednak bez względu na wyniku testów, nie wszystkie opony dostępne na naszym rynku sprawdzą się dobrze w codziennej eksploatacji.
Przy wyborze tej właściwej opony dla siebie zagrają też emocje, które oferuje dana marka.
Kierowcy jeżdżący dynamicznie, nigdy nie idą na kompromisy, dlatego zazwyczaj wybierają opony z segmentu premium bądź medium. Takie sprawdzone ogumienie nie zaskakuje nieprzyjemnie w żadnych warunkach.
Jeśli zaś zdecydujesz się na oponę niższej klasy, bądź skłonny do kompromisu. Dla osób szukających oszczędności przy rozsądnym poziomie bezpieczeństwa też jest oferta na rynku.
Najtańsze produkty mogą wybierać kierowcy o zachowawczym stylu jazdy, poruszający się głównie lokalnie wokół komina z niedużymi prędkościami.
Zwróćmy uwagę na jakim rozmiarze opon jeździmy?
To, że dany bieżnik wypadł dobrze w jednym rozmiarze wcale nie oznacza wygranej w innym. W związku z tym wróćmy na chwilę do testu opon zimowych ADAC z 2021.
Krytycznych uwag nie szczędzono także w przypadku ogumienia w rozmiarze 195/65 R15. https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/winterreifen/195-65-r15/
To bardzo popularny rozmiar na rynku, stosowany w samochodach miejskich i kompaktowych. Pasuje m.in. do Fiata Tipo, Hondy Civic, Kia Cee’d, Opla Astry czy Toyoty Auris.
Testujący narzekali w tym przypadku na częste problemy z zachowaniem opon na mokrej nawierzchni. Wskazywano także na dość wysokie zużycie opon zimowych.
Cóż te opony są zdecydowanie węższe bo 195 mm, niż te sprawdzone w najnowszym teście czyli 215/60 r16 , a samochody różnią się pod wieloma wzglęami.
Szacowany średni zasięg na jednym komplecie to zaledwie nieco ponad 27 tys. km. W tej kategorii najgorzej wypadł Maxxis z wynikiem 21,8 tys. km. Na drugim końcu skali tradycyjnie znalazł się Michelin z wynikiem 34,4 tys. km, ale też kosztuje najwięcej.
Były też testowane tanie opony z Azji. Tutaj narzekano na wysokie zużycie paliwa, właściwości jezdne i poważne słabości nie tylko na mokrej, ale i na suchej nawierzchni.
Chińskie zimówki blado wypadły także podczas prób ruszania na śniegu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat szczegółów testu opon 215/60 R16, tutaj znajdziesz link https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/winterreifen/215-60-r16-h/