Jak prawidłowo dokręcić koła w samochodzie?

 

Jak prawidłowo dokręcić koła w samochodzie?



Po lekturze kilku grup na portalu społecznościowym o wymianie opon, pomyślałem, że nadszedł czas na klucz DYNAMOMETRYCZNY.

Dziś już nie wyobrażamy sobie sytuacji, w której ktoś z zakładu wulkanizacyjnego bierze pieniądze za to, żeby bezpiecznie wymienić koła, ale nie do końca wie do czego służy takie narzędzie jak klucz pneumatyczny czy klucz dynamometryczny.

Prawie każdy samochód seryjnie wyposażony jest w klucz do kół, ale zazwyczaj jego długość i jakość służy do doraźnej obsługi koła w trasie.

No i wtedy dopiero jak kierowca odnajdzie klucz i założy go na śrubę bądź nakrętkę, zaczyna się zabawa.

W autach osobowych zazwyczaj koła dokręca się z momentem pomiędzy 90-120 Nm niutonometrów. W tej grupie jest aż 57% pojazdów osobowych.

Dlaczego czasem używasz mniejszej siły, a czasem większej?

Zależy to od modelu pojazdu – zobacz na tabelę poniżej, autorstwa znanego producenta tarcz i klocków Ferodo.

Dokręcenie kół niewłaściwą siłą może spowodować m.in. rozciąganie szpilek czy uszkodzenie śrub, lub po prostu najgorszy przypadek, odpadnięcie koła z samochodu podczas jazdy. Drastycznie zmniejsza się bezpieczeństwo kierującego, pasażerów oraz innych uczestników ruchu.

Jak ktoś kolokwialnie mówiąc, dowali śruby pneumatem na maxa, to dynamometr zawsze kliknie, gdyż koło jest dokręcone np. z siłą 200-300 Nm, a klucz mamy ustawiony na 109 Nm.

Dokręcanie kluczem pneumatycznym jest jak najbardziej ok, ale z umiarem. Pomaga nam  przyśpieszyć całą pracę podczas wymiany opon, więc problemem jest tutaj, tylko sam moment dokręcenia. Zwróć uwagę jak w Twojej wulkanizacji jest to robione?

Oczywiście te klucze pneumatyczne mają różne biegi, ale zazwyczaj jest to od ustawień od siły 100 do nawet kilkuset Nm,

Tak czy owak, ostatnie ćwierć obrotu, powinniście wykonać takim kluczem dynamometrycznym,  ustawionym, na odpowiednią wartość, dedykowaną do Twojego auta.

To wszystko zależy oczywiście od średnicy szpilek czy śrub oraz innych elementów układu koła, często taki moment jest w okolicach 109 Nm.

Przypomina mi się pewna historia, gdy przyjeżdża do serwisu klient w celu wymiany opon, montażysta zabiera się do odkręcania kół i mówi do niego „Panie! A kto Panu tak dop…… te koła? Na to klient się odzywa i mówi „ Od 3 lat jeżdżę tylko do Was”. Kiedyś nawet złapałem kapcia i złamałem klucz do kół.

Hmmmm. Nic dodać nic ująć. Szerokiej i bezpiecznej drogi.

Leave a Comment

Scroll to Top