Jak odróżnić opony letnie od całorocznych?

No właśnie, na pierwszy rzut oka na bieżnik, może być ciężko. Spróbujmy przyjrzeć się temu zagadnieniu od kuchni.

Dziś każdy producent ma w swojej ofercie opony całoroczne, letnie i zimowe. Tak się składa, że przepisy mówią o tym, że homologowana opona całoroczna, musi mieć na swym boku oznaczenie zimowe tzn. symbol 3PMSF. Jest to śnieżynka umieszczona na tle trzyszczytowej górki.

Nie jest to jedyna rzecz po której możesz rozpoznać która to jest całoroczna?

Patrząc na rzeźbę bieżnika z reguły jest ona kierunkowa. Elementy z której zbudowane jest czoło opony w tym przypadku jej klocki, powinny być bardziej nacięte niż w standardowej oponie letniej, nawet wtedy gdy konstrukcja bieżnika jest dość podobna.

Trzecia rzecz o której trzeba wspomnieć to mieszanka gumy. Z jednej strony musi być bardziej miękka niż w typowej oponie letniej, po to aby w niskich temperaturach nie stracić elastyczności, z drugiej zaś strony na tyle twarda, aby samochód nie „pływał’’ nam przy +25 stopniach C.

Dlatego producenci idą tutaj na pewien kompromis. Część z nich przysposabia bieżnik letni do warunków zimowych, inni zaś zmieniają bieżnik na bardziej letni w swoich zimowych odmianach. Obie opcje są przez użytkujące je osoby akceptowane i trudno powiedzieć które rozwiązanie jest bezpieczniejsze. Zależy to od warunków na drodze.

Trzeba jednak pamiętać, że opona całoroczna to swego rodzaju kompromis, więc musisz brać to pod uwagę. Jej osiągi mogą różnić się od ich sezonowych wersji w zależności od warunków napotkanych na drodze. Szczególnie dla osób lubiących wykorzystać potencjał swojego samochodu.

Niedawno część producentów, mocno dystansowała się od tej wersji ogumienia. Cóż i tak rynek zdecydował o tym, co będzie się sprzedawało i co kierowca założy do swojego samochodu.

Opony wielosezonowe (allseason) są propozycją dla kierowców którzy pokonują małe odległości, powiedzmy do 10-15 tyś km rocznie.

Dla osób które podróżują dużo zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem są opony sezonowe, odpowiednio letnie lub zimowe.

No dobrze, teraz jak już wiesz jakie są różnice pomiędzy całoroczną  a letnią, pora na poznanie najlepszych propozycji opon letnich (tutaj link) i wielosezonowych na sezon 2021.

Załóżmy, że już zdecydowałeś się na ogumienie całoroczne i wybór padł na markę x, napisz proszę czy jesteś zadowolony ze swojego wyboru.

Poniżej opony warte Twojej uwagi, wybór zależy od Ciebie.

  • NEXEN N’BLUE 4SEASON
  • FALKEN EUROALL SEASON AS210
  • DĘBICA NAVIGATOR 2 M+S
  • Cooper Discoverer All Season
  • VECTOR 4SEASONS GEN-2
  • MICHELIN CROSSCLIMATE+

Życzę właściwych wyborów opon

Leave a Comment

Scroll to Top