Czy opony wielosezonowe to na pewno dobry wybór?

 

Czy opony wielosezonowe to na pewno dobry wybór?

Zbliżająca się zima i niższe temperatury powodują, że każdy z nas zaczyna myśleć o wymianie opon w swoim samochodzie.

To doskonały moment aby zastanowić się jakich opon potrzebuję do swoich czterech kółek?

Jak wybrać opony, według  jakich kryteriów?

Ostatnie zimy są łagodne, więc może zdecyduje się na opony całoroczne określane również jako wielosezonowe czy też uniwersalne?

No właśnie, spróbujmy przyjrzeć się takiemu rozwiązaniu bliżej.

Dziś każdy producent ma w swojej ofercie takie opony, ale pamiętam, że niedawno część z nich mocno dystansowała się od tej wersji ogumienia. Cóż i tak rynek czyli nasz klient zdecyduje o tym co zechce założyć do swojego samochodu.

Całoroczna opona to swego rodzaju kompromis, więc musisz brać to pod uwagę.

Opony all-season są propozycją dla kierowców którzy robią małe przebiegi, powiedzmy około 10-12 tyś. km rocznie. Aby spełniać normy opony całorocznej, musi mieć ona oznaczenie 3PMSF (płatek śniegu na tle trzech szczytów).

Jest kilka podstawowych zalet ale także wad, takiego rozwiązania, wymienię je poniżej:

Zalety:

·   Nie musisz co sezon pamiętać o wymianie opon letnich lub zimowych

·   Oszczędność czasu i pieniędzy związanych z wymiana opon i ich sezonowym przechowywaniem

·   Zawsze jesteś przygotowany do sezonu

Wady:

·  Nie zrobisz większego przebiegu niż na komplecie opon letnich czy zimowych, raczej przejedziesz mniej

·  Opona całoroczna nie jest idealna  w warunkach letnich czy zimowych

·  Zapominasz o prawidłowym wyważeniu kół co sezon, co może doprowadzić do uszkodzeń pojazdu

·   Złośliwi mówią, że jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego

·   Zużyją się szybciej w okresie letnim, bo mają bardziej miękką mieszankę

·   Starzenie się mieszanki gumowej gdy używasz dłużej niż 8 lat

No dobrze, załóżmy, że już zdecydowałeś się na ogumienie wielosezonowe i wybór padł na markę x, hmmmm ale którą markę opon powinienem wybrać? Czym się kierować przy wyborze?

Są dwa typy rozwiązań opon całorocznych dostępnych na rynku.

Podczas konstruowania takiej opony jedni producenci z opony letniej zrobili trochę zimową, drudzy zaś, z opony zimowej zrobili trochę letnią.

Co za tym idzie, poszczególne bieżniki mogą mieć różne osiągi na różnych nawierzchniach, np. mogą lepiej zachowywać się na mokrej lub zaśnieżonej nawierzchni.

Opony na które powinieneś zwrócić uwagę, należą do segmentu medium lub premium i z pewnością są bardziej zaawansowane technologicznie ale też droższe od tych z segmentu budget. Pamiętaj jednak, że jest to swego rodzaju kompromis i czasami będziesz musiał wybaczyć co nie co oponom.

Trudno jest opisać każdy bieżnik w tym artykule ale z pewnością Twój warsztat zaproponuje Ci coś ciekawego. Od niedawna pojawiają się też testy opon całorocznych organizowane przez niezależne instytucje czy czasopisma. Warto do nich zajrzeć.

Poniżej znajdziesz najświeższe testy opon opublikowane w zachodniej prasie, zapewne wkrótce pojawią się też przedruki do naszych rodzimych periodyków, miłej lektury!

Przyjrzyjmy się teraz jakie są koszty każdego z rozwiązań?

Kupujesz dwa komplety opon letnie i zimowe w rozmiarze 205/55R16 =2000 zł

Całoroczne zazwyczaj są delikatnie droższe czyli za komplet wydasz =1200 zł. W przypadku wielosezonowych kupisz 2 komplety w tym czasie czyli około 2400zł

Jeśli rocznie pokonujesz powiedzmy 10 tyś km to opony sezonowe powinny wystarczyć na 40 tyś km co przy 4 szt. zimowych i 4 szt. letnich daje nam około 80 tyś km czyli 8 lat użytkowania.

Musisz też doliczyć koszt montażu i przechowania w Twoim serwisie, chyba , że trzymasz opony w domu. Zakładam, że każdy wyważa koła min. 1x sezon lub 1x na rok.

Nie rozstrzygam tutaj które rozwiązanie jest droższe a które tańsze, pozostawiam to każdemu z Was.

Zobacz na wyniki najnowszych testów na naszym fanpage:

https://www.facebook.com/milionopon

Godne polecenia produkty to:

·         NEXEN N’BLUE 4SEASON

·         FALKEN EUROALL SEASON AS210

·         DĘBICA NAVIGATOR 2 M+S

·  YOKOHAMA BLUEARTH AW21

·        VECTOR 4SEASONS GEN-2

·        MICHELIN CROSSCLIMATE+

Leave a Comment

Scroll to Top