Test opon całorocznych ADAC 235/55 R17

Test opon całorocznych ADAC 235/55 R17 

Tym razem na warsztat specjaliści z automobilklubu ADAC wzięli uniwersalne opony całoroczne.

To doskonały moment aby zastanowić się czy Ja, właśnie takich opon potrzebuję do swoich czterech kółek?

Jeśli zastanawiasz się nad tym to czytaj dalej

Jak je wybrać, według  jakich kryteriów? 

Ostatnie zimy są łagodne więc może zdecyduję się na opony całoroczne określane również jako wielosezonowe?

No właśnie, spróbujmy przyjrzeć się takiemu rozwiązaniu bliżej. Dziś każdy producent ma w swojej ofercie takie opony, ale pamiętam, że niedawno część z nich mocno dystansowała się od tej wersji ogumienia. Cóż i tak rynek zdecyduje o tym co klient zechce założyć do swojego samochodu. Opona całoroczna to swego rodzaju kompromis, więc musisz brać to pod uwagę.

Opony allseason są propozycją dla kierowców którzy pokonują niewielkie odległości, powiedzmy do 10 tyś km rocznie. Dziś aby spełniać normy opony całorocznej producent musi ją przetestować i uzyskać homologację czyli oznaczenie 3PMSF.

Jest kilka podstawowych zalet ale także wad takiego rozwiązania, wymienię je poniżej:

Zalety:

  • Nie musisz co sezon pamiętać o wymianie opon letnich lub zimowych
  • Oszczędność czasu i pieniędzy związanych z wymiana opon i ich przechowywaniem
  • Zawsze jesteś przygotowany do sezonu

Wady:

  • Nie zrobisz większego przebiegu niż na komplecie opon letnich czy zimowych
  • Opona całoroczna nie jest idealna  w warunkach letnich czy zimowych
  • Zapominasz o prawidłowym wyważeniu kół, co może doprowadzić do uszkodzeń pojazdu
  • Złośliwi mówią, że jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego
  • Zużyją się szybciej w okresie letnim, bo mają bardziej miękką mieszankę
  • Starzenie się mieszanki gumowej

No dobrze, załóżmy, że już zdecydowałeś się na ogumienie allseason i wybór padł na konkretny bieżnik.

Hmmmm ale czy to na pewno dobry wybór?

Którą markę opon wybrać? Czym się kierować przy wyborze?

Są dwa typy rozwiązań, podczas konstruowania takiej opony jedni producenci z opony letniej zrobili trochę zimową, drudzy zaś z opony zimowej zrobili trochę letnią. Co za tym idzie poszczególne bieżniki mogą mieć różne osiągi na różnych nawierzchniach np. na mokrej lub zaśnieżonej nawierzchni. Opony na które powinieneś zwrócić uwagę należą do segmentu medium i premium i z pewnością są bardziej zaawansowane technologicznie ale też droższe od tych z segmentu budget. Pamiętaj jednak, że jest to swojego rodzaju kompromis i czasami będziesz musiał wybaczyć co nieco oponom. Trudno jest opisać każdy bieżnik w tym artykule ale z pewnością Twój warsztat zaproponuje coś ciekawego. Od niedawna pojawiają się też testy opon całorocznych organizowane przez niezależne instytucje czy czasopisma.

Poniżej znajdziesz najświeższe testy opon opublikowane w zachodniej prasie, zapewne wkrótce pojawią się przedruki do rodzimych periodyków, miłej lektury!

Godne polecenia produkty to:

·       NEXEN N’BLUE 4SEASON

·       FALKEN EUROALL SEASON AS210

·       DĘBICA NAVIGATOR 2 M+S

·       Cooper Discoverer All Season

·       VECTOR 4SEASONS GEN-2

·       CROSSCLIMATE+

Cooper

Ten amerykański producent specjalizujący się w gamie opon 4×4, ma też dobre zimówki i całoroczne do samochodów osobowych.

– opona całoroczna -foto poniżej.

Należy ona do gamy opon całorocznych, która mocno się rozwija w ostatnich miesiącach, na zachodzie sprzedaż opon całorocznych sięga już prawie 20%, u nas dopiero w granicach 6%. Zainteresowanie tą marka opon w wersji całorocznej w Polsce rośnie – jest ona doskonałym uzupełnieniem oferty każdego serwisu.

Poniżej wyniki testu ADAC, dla przypomnienia👀, niemiecka skala ocen jest odmienna od naszej czyli ocena 1 to najlepszy wynik a ocena 6 to najgorszy wynik.

 


https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/ganzjahresreifen/235-55-r17/

 

Leave a Comment

Scroll to Top