Rynek samochodów elektrycznych w roku 2023- fakty

W 2023 roku polski rynek elektromobilności zaliczył duży wzrost.

Według danych dostępnych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w ostatnim dniu 2023 roku liczba zarejestrowanych w Polsce elektrycznych (BEV) samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony zbliżyła się do poziomu 57 tysięcy sztuk.

Rynek Europa 2023

W całym 2023 do klientów w Europie trafiło ponad 13 mln „elektryków” oraz hybryd plug-in, co łącznie odpowiadało za 16 proc. całkowitej liczby rejestracji nowych pojazdów.

Najpopularniejszą marką w tym okresie (wyniki uwzględniają także plug-iny):

  • BYD – 2,88 mln aut.
  • Tesla – 1,81 mln
  • BMW – 500 tys.
  • Volkswagen – 482 tys.
  • Mercedes-Benz – 373 tyś

Rynek chiński 2023

Serwis Autovista24 pokusił się o podsumowanie 2023 r. w Chinach pod kątem elektryfikacji (w analizie zostały uwzględnione hybrydy plug-in), a także przygotował prognozę na kolejne lata.

BYD Song był w ubiegłym roku najlepiej sprzedającym się „elektrykiem” w Państwie Środka (sprzedał się w liczbie 627 731 tys. egz., wyprzedzając Teslę Model Y o ponad 171 tys. egz.; auto firmy Elona Muska zajęło drugie miejsce, pokonując trzeci w zestawieniu model BYD Qin Plus).

Poza BYD Song i BYD Qin Plus w pierwszej szóstce znalazły się jeszcze trzy inne modele chińskiego producenta. Firma uzyskała w sumie 33,8 proc. udziału w rynku. José Pontes, dyrektor ds. danych w EV-volumes.com, zakłada, że w Chinach udział aut elektrycznych wyniesie 50 proc. do 2026 r.

Xiaomi to nie tylko telefony

Jak się okazuje Xiaomi znany z telefonów komórkowych produkuje samochody.

SU7 to samochód, który oferowany będzie z dwoma wariantami napędu. Tańszy model podstawowy opiera się na platformie 400 V oraz silniku elektrycznym o mocy 300 KM z napędem na tylne koła.

Chińczycy podają, że przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmie 5,28 sekundy, a prędkość maksymalna ograniczona będzie do 210 km/h. Akumulator o pojemności 73,6 kWh ma pozwolić na zasięg do 668 kilometrów, ale według chińskiej normy CLTC – pisze „Rzeczpospolita”.

W topowej zaś wersji SU7 Max, która opiera się na platformie 800 V, znajdą się dwa silniki elektryczne, po jednym na każdą oś, które łącznie wytwarzają 674KM.

Rynek samochodów elektrycznych w 2024

Mamy listopad roku 2024 i w ubiegłym miesiącach do Europy wpłynęły statki z ponad 3 tysiącami elektryków z Chin na pokładzie.

Mówi się, że będą przypływać częściej i tych samochodów będzie coraz więcej. Z pewnością spowoduje to obniżkę cen europejskich pojazdów, ale może też mieć konsekwencje w postaci zwolnień w branży automotive.

Rewolucja w transporcie samochodowym nieco osłabła, mimo nowych uwarunkowań geopolitycznych, dynamika sprzedaży nowych aut na prąd mocno spadła. Zobaczymy co w przyszłym roku wymyślą aby wspomóc sprzedaż samochodów.

Zobaczymy co przyniesie przyszłość?

Leave a Comment

Scroll to Top