Podczas sezonowej wymiany opon koniecznie wymień wentyle

Czy wentyle dostępne na polskim rynku to produkty dobrej jakości?

Niestety, duża część wentyli na polskim rynku jest kiepskiej jakości. Wykonane są z gumy, która nie jest odporna na działanie czynników zewnętrznych i bardzo szybko parcieje. Rdzeń tego typu zaworów wykonany jest najczęściej z aluminium, które jest mosiądzowane. Zawory takie często nie trzymają ciśnienia, mimo poprawnego zainstalowania ich wkładki. Potrafią rozszczelnić się po kilku dniach użytkowania. Po kilku miesiącach użytkowania utlenią się albo złamią.

Dlatego warto postawić na profesjonalny warsztat, który zamontuje nam wentyle dobrej jakości i zrobi to w prawidłowy sposób.

Dobrym pomysłem jest kupowanie zaworów uznanych światowych producentów takich jak Schrader, Wonder czy Alligator, ponieważ w przypadku tych produktów możemy być pewni wysokiej jakości.

Tymczasem poczciwy wentyl prawie się nie zmienia od chwili jego wynalezienia i opatentowania w USA, było to w 1893 roku. Wynalazcą był Schrader (stąd też nazwa zaworów tzw. Schradervalve)

Dlaczego wymieniać wentyle?

Wentyle są narażone na bardzo duże obciążenia. W wyniku działania siły odśrodkowej standardowy zawór przy prędkości 80 km/h „osiąga wagę” nawet 1.5 kg. Jego korpus ulega odchyleniu sięgającemu nawet powyżej 20°. Poza tym wentyl stale poddawany jest działaniu czynników zewnętrznych takich jak promieniowanie UV czy wysoka temperatura. To powoduje starzenie się gumy.

Czym się różnią od siebie?

Długością oraz maksymalnym ciśnieniem roboczym. Te do samochodów osobowych mogą pracować to 4,5 bar. Maksymalna prędkość, z jaką można jeździć na takich wentylach nie może być wyższa niż 210 km/h. W przypadku aut sportowych i wyczynowych, które poruszają się na torach wyścigowych z większymi prędkościami niż 210 km/h, stosuje się zawory skręcane, typu clamp-in.

Jaki wentyl zastosować do samochodu osobowego?

Są wentyle skręcane, gumowe, mające gniazda o średnicy 11,3 mm, 8,3 mm albo 15,7 mm. Są wentyle chromowane, wysokociśnieniowe i przeznaczone do czujników TMPS.

O istnieniu wentyli dowiadujemy się dopiero, jeśli w naszym pojeździe ulegnie on awarii. Ten element kosztujący poniżej 10 zł potrafi narobić szkód.

Dlatego warto wymieniac wentyle podczas każdej wymainy opon. Jeśli nie pamiętasz, kiedy je wymianiałeś, zrób to natychamiast. Zdecydowanie powinni o tym pomysleć również użytkownicy opon całorocznych.

Po kilku sezonach użytkowania wentyl może odmówić posłuszeństwa, a wtedy poniesione koszty będą znacznie większe niż jego wymiana, bo np. zniszczymy oponę lub felgę.

Leave a Comment

Scroll to Top