Robi się wiosna to robi się klima!
Pandemia koronawirusa zmusza nas do wielu wyrzeczeń i wielu nowych czynności o których nie myślimy tak często w innych warunkach.
Jedną z nich jest ozonowanie samochodu i układu klimatyzacji – może to pomóc w dezynfekcji pojazdu. W szczególności służby medyczne, które codziennie narażone są na kontakt z zarażonym, powinny możliwie często ozonować pojazd, bo przecież nie sposób odkazić go dokładnie za pomocą standardowych środków dezynfekcyjnych.
Samochód nie jest już jak kiedyś najważniejszą rzeczą w naszym życiu, toteż poświęca się mu mniej uwagi i można odnieść wrażenie, że telefon komórkowy jest czasami bardziej ważny niż samochód. Szkoda, regularne przeglądy pomogą uniknąć rozczarowania, kiedy samochód będzie naprawdę potrzebny.
Przeciętny użytkownik zapomina często o prawidłowym używaniu i serwisowaniu, nie tylko samochodu ale właśnie całego układu klimatyzacji. Jak zanieczyszczony może być, przekona się ten, któremu kolokwialnie mówiąc – mocno śmierdzi z klimy i dodatkowo parują szyby.
Klimatyzacja spełnia kilka funkcji, nie tylko chłodzi ale też osusza wnętrze pojazdu, szczególnie podczas opadów deszczu. Wielu użytkowników myśli o niej tylko latem a zimą wyłącza ją i zwyczajnie zapomina. To jest złe podejście, bierze się głownie z pozornej oszczędności na zużyciu paliwa, no i mniejszej mocy pojazdu. Jednak oszczędności mogą doprowadzi do uszkodzenia i zatarcia kompresora klimy. Wtedy wydatki będą dużo dużo wyższe od pozornych oszczędności. Dlaczego? Pasek osprzętu napędza cały czas układ a w systemie oprócz czynnika chłodzącego jest też olej, odpowiedzialny za smarowanie układu. Dlatego ważne aby w zimie odpalić klimę co jakiś czas i dać układowi szansę na pracę. Odwdzięczy się z pewnością gdy będzie bardziej potrzebny.
Poza tym układ jest narażony na pojawienie się w nim grzybów i wirusów. Zależy nam bardzo na naszym zdrowiu, dlatego regularne czyszczenie i serwisowanie jest tak ważne.
To teraz najwyższy czas na odwiedzenie warsztatu! Poniżej znajdziesz kilka informacji i porad.
· Jakie są rodzaje czynników?
R134a – podrożał mocno ale spotkasz go w samochodach produkowanych do roku 2017
R1234yf – najdroższy czynnik ale lepszy dla środowiska- niestety jest ryzyko zapłonu czynnika podczas pożaru auta
Są też inne rodzaje ale są mało popularne. Może zdarzyć się też gaz Propan-Butan, także uważajcie na nieuczciwych mechaników, którzy tylko nabijają klimę.
· Co zrobi mechanik?
Jeszcze niedawno płaciliśmy za klimę od 99-150 zł, dziś ceny zaczynają się od 200 zł ale dodatkowo liczmy się z tym, że mechanik doliczy nam za każde dodatkowe 100 gr czynnika np. 40 zł
Wymiana filtra kabinowego – koszt w zależności od samochodu – warto dopłacić do filtra z wkładem węglowym.
Czyszczenie wnętrza – ozonowanie, ultradźwięki, uwaga na środki zakupione w markecie.
Sam kiedyś kupiłem taki środek i „chciałem wyczyścić klimę w samochodzie mojej żony – jaki skutek? mizerny.
Do tego musisz też wymienić filtr przeciwpyłkowy (kabinowy), w zależności od samochodu może wiązać się to z demontażem kilku elementów no i poświęceniem sporej ilości czasu. Zrobiłem to raz i tyle, raczej warto korzystać z profesjonalnego warsztatu. Koszt nie jest wygórowany.
Poniżej lista czynności którą powinien wykonać mechanik:
- · Diagnostyka elektroniczna
- · Pomiar temperatury
- · Kontrola szczelności
- · Odgrzybianie
- · Uzupełnienie czynnika
- · Wymiana filtra kabinowego – warto dopłacić do węglowego – łatwo rozpoznać-jest ciemny
- · Wymiana filtra – osuszacza – wymieniamy co 2 lata- koszt 400-600zł
· Jakie awarie klimy występują najczęściej?
- Klima nie działa- nie chłodzi
- Przykry zapach- śmierdzi z klimy
- Nieszczelność układu
- Awaria kompresora – koszt regeneracji 500-700 zł
- Kapie woda z samochodu- to nie jest usterka!
Teraz do dzieła, zadbaj o klimę w swoim samochodzie!
Klima to bardzo ważna rzecz w samochodzie a i tak wiele ludzi zapomina o jej serwisowaniu
Niestety tak jest, ale świadomość przynajmniej ozonowania wnętrza, rośnie teraz w dobie COVID-19, dużo zależy od podejścia użytkownika do samochodu.