#27 Niemcy vs Polska – dopłaty do samochodów elektrycznych

Niemcy vs Polska – dopłaty do samochodów elektrycznych
 
O zgrozo!

 

 
Czy to się komuś podoba czy nie era samochodów na prąd i hybryd to dziś rzeczywistość na naszych drogach.
 
W Niemczech właśnie ogłoszono zwiększenie dotacji za zakup takich samochodów tzn. na samochody elektryczne i hybrydy plug-in.
Ile tam zyskuje kupujący?
Dotacja to od 4000 do 6000 euro za samochód kosztujący od 40000 euro.
W porównaniu do naszych realiów to astronomiczna kwota.
U nas ochrona środowiska dopiero raczkuje i bardzo dobrze,że o tym się mówi,każdy dobry pomysł rządzących i samorządów jest w cenie, ale brak odpowiedzialności i konsekwencji już wymienionych wprowadza nas w Polsce w zakłopotanie.
To byłoby tyle o dopłatach z Niemiec.
A Polska?
Prace nad dotacją trwają, prawdopodobnie załapie się na nią tylko 5 samochodów dostępnych na naszym rynku. Nie wiadomo też czy będzie coś z dopłat do hybryd?
Samochody elektryczne kosztują z reguły grubo powyżej 120 tyś zł i mogą podlegać dopłacie.
Są też tańsze ale malutkie, miejskie autka np..: Skoda Citigo eiV za jedyne 73300 zł za wersję Ambition w promocji do końca listopada. To sporo ale dla osoby wrażliwej na emisję CO2 taki wydatek jest jak najbardziej ok.
Inne przykłady to VW Up, Opel e Corsa i Peugeot e 208 i jeszcze chińczyk pewnie.
Samar wyliczył już wartość rezydualną kilku elektryków i hybrydy, zobaczcie:
1. Opel Corsa Edition- cena: 124 500 zł- wartość rezydualna: 55,7%
2. Peugeot 208 Active- cena: 124 900 zł- wartość rezydualna: 54,6%
3. Renault ZOE Life- cena: 133 900 zł- wartość rezydualna: 53,2%
4. Smart Forfour EQ- cena: 96 000 zł- wartość rezydualna: 47,7%
5. Toyota Yaris Active- cena: 68 900 zł- wartość rezydualna: 61,4%
Osoby fizyczne będą mogły otrzymać dofinansowanie w wysokości 30% ceny zakupu pojazdu elektrycznego lub pojazdu napędzanego wodorem. Przy czym kwota wsparcia dla pojazdu elektrycznego nie będzie mogła być wyższa niż 37 500 zł, a dla pojazdu napędzanego wodorem aż 90 000 zł. Dofinansowaniem będzie mógł być objęty zakup pojazdu elektrycznego, którego cena nie przekracza 125 000 zł brutto – czyli niewiele, czołówka  najlepiej sprzedających się elektryków w Europie jest droższa.
Czekamy zatem na wejście w życie nowych przepisów o wysokości dopłat i co za tym idzie na tańszy zakup elektryka dla przeciętnego Kowalskiego.
Wg szacunkowych obliczeń roczny koszt ładowania takiego samochodu ( w dzień jeździsz, w nocy ładujesz) waha się o 800-do nawet 2000 zł
Update 12.11.19 rozporządzenie podpisano teraz czekamy 14 dni na wejście w życie.
Od początku tego roku – w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku – o 60,3 procent wzrosła liczba rejestracji samochodów osobowych z napędami alternatywnymi. Od stycznia do września br. zarejestrowano 28 558 tysięcy takich pojazdów. Jak podano w raporcie, ponad 26,5 tysiąca stanowiły te z napędem hybrydowym. Samochodów elektrycznych było 1924.

Z ostatniej chwili – update 11.12.19

Nissan Leaf – nowe ceny

Nissan obniżył już teraz cenę Leafa, i to mocno poniżej poziomu, do jakiego spadły w ostatnim czasie ceny aut konkurencji – jak choćby Renault Zoe Zen R135.
Teraz flagowy Nissan Leaf w wersji Acenta, z akumulatorem mogącym zmagazynować 40kWh energii i ładowarką 3,6 kW, w białym kolorze nadwozia, dotąd oferowany w cenie katalogowej 155 500 zł, kosztuje teraz 118 000 zł.
Taki poziom oznacza, że dzięki dofinansowaniu z programu rządowego, po uzyskaniu 30-procentowego zwrotu tej wartości, finalny koszt zakupu tego modelu dla prywatnego użytkownika zamknie się w kwocie 82 600 zł. A to oznacza, że Leafa po dopłatach będzie można mieć w cenie blisko dwukrotnie niższej, niż do niedawna.
Aha i na koniec jeszcze akcyza od samochodów tzw. miękkich hybryd.
Projekt jest taki aby wprowadzić 50 procent, obniżka akcyzy na auta spalinowo-elektryczne obejmie także tzw. miękkie hybrydy.
Czekamy zatem na oficjalne stanowisko resortu finansów w tej sprawie a wiadomo, że tam teraz spore zamieszanie.
 
 

1 thought on “#27 Niemcy vs Polska – dopłaty do samochodów elektrycznych”

Leave a Comment

Scroll to Top