Nowy system wspomagający kierowcę – ADDW

Zdarza Ci się odwracać wzrok od drogi podczas prowadzenia samochodu?

Wielu z nas podróżując samochodem, miało już do czynienia z tzw. systemami ADAS (ang. advanced driver assistance systems).

Są to zaawansowane systemy wspomagania kierowcy stanowią już nie tylko dodatek, ale stają się standardowym wyposażeniem.

Jak będzie działać nowy strażnik- ADDW?

ADDW czyli Advanced Driver Distraction Warning, to system monitorujący uwagę i rozproszenie kierowcy.

System ten aktywuje się, gdy auto osiągnie prędkość 20 km/h. ADDW ma bowiem skłonić elektronikę do interwencji dopiero po sześciu sekundach od odwrócenia uwagi od jezdni. Przy prędkości ponad 50 km/h, jeśli kierowca skupia wzrok na obszarze 3 przez ponad 3,5 sekundy.

W praktyce oznacza to, że samochód będzie pilnował Ciebie, abyś był czujny i nie spuści oka z Twojego oka. Pamiętamy, że do tego na pokładzie mamy już liczne systemy wspomagające kierowcę czyli ADAS.

Podzieli on przestrzeń otaczającą kierowcę na trzy strefy, z główną granicą będącą linią wzroku skierowaną na drogę.

Warto zaznaczyć, że system ADDW stanie się obowiązkowy w samochodach homologowanych od 7 lipca 2024, a od 2026 będzie obowiązkowy w każdym nowym samochodzie.

Wielokrotnie obserwuję dziwnie zachowujące się pojazdy i mijając takiego użytkownika drogi, widzę, że jego wzrok jest skupiony na wszystkim tylko nie na drodze.

Do tego dochodzi zmęczenie i o kłopoty nie trudno.

Warto pamiętać, że nawet jeśli nasz samochód jest wyposażony w nowoczesne systemy to nie zwalnia nas z obowiązku myślenia i koncentracji za kółkiem.

Samochody, które mają już system ADDW

Tego typu rozwiązanie już funkcjonuje na przykład w nowym Hyundaiu Konie.https://www.hyundai.com/pl/pl/modele/nowa-kona-electric.html

System najnowszej Kony wykorzystuje kamerę mw kabinie do analizy twarzy kierowcy. W przypadku senności lub nieuwagi ostrzega go.

Długie patrzenie na konsolę centralną uruchamia alarm w postaci dźwięku i sygnalizacji graficznej na zegarach (czerwone oko).

Z kolei w BMW serii 5 i serii 7 ta technologia została wykorzystana, by umożliwić jazdę półautonomiczną bez trzymania rąk na kierownicy.

Chociaż TESLA, znana z nowoczesnych roziązań tego typu zdecydował się ostatnio wyłączyć zdalnie możliwość autonomicznej jazdy – ciekawe dlaczego? https://www.tesla.com/pl_pl

Jej twórca i właściciel firmy-Elon Musk odwiedzi w najbliższym tygodniu Kraków-ciekawe dlaczego, może szuka specjalistów do swojej giga fabryki pod Berlinem?

Szerokiej drogi.

Leave a Comment

Scroll to Top